O Aeroklubie Radomskim

Wszystko zaczęło się jeszcze przed II wojną światową, kiedy w 1937 r. porucznik Zdzisław Kostecki, wykonując rozkaz dowódcy znalezienia miejsca na lotnisko polowe dla pierwszego pułku lotniczego z Okęcia, w podradomskim Piastowie odkrył dogodny teren porośnięty koniczyną i trawą. We wrześniu stacjonował tu już II Dywizjon Bombowców Lekkich, a w czasie wojny lotnisko w Piastowie przejęli Niemcy. Stąd startowały bombowce bombardujące walczącą Warszawę.

Rok po zakończeniu wojny lotnisko przekazane zostało cywilom i wtedy też powołano do życia Aeroklub Radomski. Jego protoplastą było Koło Lotnicze przy Fabryce Broni, które powstało w połowie lat 30. poprzedniego wieku. Wtedy też, o czym wie niewielu, zbudowane zostały w Radomiu dwa szybowce Wrona-bis. To właśnie szkolący się na nich piloci zawiązali AR. Własnymi siłami naprawili zniszczoną nawierzchnię lotniska (na jego terenie znajdowało się aż 119 lejów po bombach i minach), aby w 1947 r. rozpocząć regularne szkolenie samolotowe i szybowcowe. Mózgiem aeroklubu był jego pierwszy prezes Aleksander Kwiatkowski.

W 1951 r. aeroklub zawiesił działalność, ale pięć lat później został reaktywowany i wtedy rozpoczął się jego rozkwit. Instruktorzy szkolili pilotów, spadochroniarzy i modelarzy.

Ważną datą w historii AR jest 14 marca 1975 r. W tym dniu powstał w Piastowie Centralny Ośrodek Akrobacji Samolotowej. Aeroklub wzbogacił się o supernowoczesny jak na owe czasy samolot sportowy Zlin 526 AFS, a stałymi gośćmi na lotnisku byli wspaniali piloci z Januszem Kasperkiem – jedynym polskim mistrzem świata – na czele. Radomscy akrobaci nie mieli później równych sobie w kraju i tak jest do dziś. Najpierw tytuły kolekcjonował Dariusz Andrzejewski, a później Robert Kowalik.
W nowym tysiącleciu Aeroklub stał się znany jako wielokrotny organizator imprez o randze europejskiej i światowej, m. in. Mistrzostw Świata i Europy w Akrobacji Samolotowej w klasie Advanced i Szybowcowych Mistrzostw Europy w Akrobacji. Przez szereg lat kształciliśmy również młodych adeptów pilotażu dla Wojska Polskiego w ramach programu Lotniczego Przysposobienia Wojskowego.

Najwięcej pasjonatów lotnictwa przewinęło się przez sekcję szybowcową. Każdego roku aeroklub szkoli kilkunastu młodych adeptów awiacji. Niektórzy z nich zostają potem instruktorami, zawodnikami – reprezentantami Polski, pilotami zawodowymi, liniowymi czy wojskowymi.

Jesteśmy organizatorem

7th FAI World Advanced Aerobatic Championships

9th FAI European Glider Aerobatic Championships

6th FAI European Advanced Aerobatic Championships

9th FAI World Advanced Aerobatic Championships

8th FAI European Advanced Aerobatic Championships

12th FAI World Advanced Aerobatic Championships